fbpx

La intel·ligència emocional resulta un factor de vital importància per a aconseguir un alt rendiment emocional i, en conseqüència, intel·lectual.

Pensem en l’intel·lecte com a sinònim de millor rendiment professional, però no és realment cert. Per això, en una organització de treball poden existir persones amb un alt nivell professional, però que no siguin necessàriament les que despleguin el major rendiment.

Què és la intel·ligència emocional exactament?

La intel·ligència emocional o IE, t’ajuda a entendre com pots influir de manera intel·ligent sobre les teves emocions. Es tracta de poder interpretar tant els teus estats emocionals com el dels altres. Així doncs, aquest aspecte de la psicologia humana resulta fonamental en la nostra manera de socialitzar i d’adaptar-nos a un mitjà en concret.

El terme intel·ligència emocional s’atribueix normalment a Wayne Payne que va aprofundir en ell en la seva tesi doctoral Un estudi de les emocions: el desenvolupament de la intel·ligència emocional en 1985. De totes maneres, es té constància del seu ús per diversos autors, fins i tot dècades abans. Però realment el terme es va fer veritablement popular gràcies a Daniel Goleman que va escriure Intel·ligència Emocional en 1995 i ha estat l’autor que més difusió ha realitzat d’ell.

En principi, se’ns ha inculcat la creença que un alt CI (coeficient intel·lectual) és un indicador correcte per a saber si es triomfarà en la vida o no. Més tard, diversos investigadors i organitzacions van detectar que les habilitats i capacitats necessàries per a tenir èxit anaven més enllà del Coeficient Intel·lectual. És més, van afirmar que aquestes habilitats no podien avaluar-se de manera fàcil a través dels test d’intel·ligència.

En definitiva, és necessari tenir un concepte més ampli de les habilitats cognitives bàsiques. Parlem de la intel·ligència emocional. Aquest punt queda reflectit en algunes teories bàsiques de la intel·ligència. Podem parlar-te, per exemple, de la Teoria de les intel·ligències múltiples d’Howard Gardner o de la Intel·ligència fluida i cristal·litzada de Raymond Cattell.

El paper de les emocions en el nostre dia a dia

No som del tot conscients que les emocions juguen un paper molt important en cadascuna de les nostres decisions. La majoria d’elles són influenciades en major o menor grau per la nostra intel·ligència emocional. Volem destacar l’existència de persones amb un domini major de la seva part emocional. També resulta curiosa una baixa correlació entre la intel·ligència analítica i la intel·ligència emocional.

Com a exemple, podem citar el cas del típic estudiant estudiós. És capaç de memoritzar fins als punts i comes d’un text. No obstant això, manca d’una vida sentimental i emocional. I, al contrari, podem trobar individus amb una vida sentimental reeixida i unes capacitats intel·lectuals certament limitades.

Aquests exemples tan extrems ens indiquen la necessitat de prestar més atenció a les nostres habilitats emocionals. Al cap i a la fi, són les que marquen la nostra felicitat, punt o fins i tot més que l’alta puntuació en un test d’intel·ligència.

rendiment emocional

Elements per a millorar la intel·ligència i rendiment personal

En primer lloc, cal ressaltar el fet que per a un correcte desenvolupament de la teva part emocional és necessari combinar diferents comportaments. Per a això, destacarem cinc habilitats classificades sota dues competències. Es tracta de la competència personal i la competència social.

Competència personal

El desenvolupament d’aquestes habilitats ens fa prendre consciència de les nostres emocions i gestionar-les d’una forma saludable. Entre elles trobem el autoconeixement. Millorant aquest aspecte, manejaràs molt millor les teves febleses i fortaleses. També aprendràs a tractar millor amb els altres.

D’altra banda, la autoregulació pot ser un aspecte complicat per a moltes persones. Expressar els sentiments de manera assertiva no és gens fàcil. I és que mitjançant l’assertivitat aconseguim expressar les nostres opinions i sentiments de manera sincera, però sense perjudicar ni ofendre als altres.

Si parlem de la motivació, podem afirmar que les persones d’alt rendiment emocional s’automotiven. Adopten aquest comportament més per satisfacció personal que per aconseguir un cert estatus o diners. A més, solen ser molt optimistes i més propenses a superar les adversitats de la vida.

Competència social

A través de la consciència social ets capaç de captar amb detall les emocions dels teus semblants i entendre què és el que realment succeeix. Això et portarà a una millora en les teves relacions interpersonals i a un desenvolupament de l’empatia.

La empatia et permet “posar-te en les sabates d’algú”. És a dir, t’atreveixes a experimentar les emocions d’altres persones. Comprens les seves motivacions per a fer alguna cosa i tens consideració cap als sentiments aliens. Ser empàtic et permet connectar socialment amb els altres.

D’altra banda, el respecte i la tolerància, encara que no es comparteixin les mateixes idees i emocions, són de gran importància. Estem parlant de les habilitats personals que et permetran fer un ús de les relacions personals amb els altres en pro d’aconseguir els teus propis objectius personals.

En definitiva, la intel·ligència emocional es beneficia d’un element que resulta imprescindible en el comportament humà, però diferent de l’intel·lecte. Arribem a la conclusió que la IE s’estableix observant com s’actua en unes determinades condicions i de quina manera això ens porta a beneficiar-nos. Per això, desenvolupar-la per a aconseguir un alt rendiment pot cobrar gran importància per a tu.